dinsdag, oktober 14, 2008 |

Luxemburg

"Wo wollen Sie den eigentlich hin?" vraagt de buschauffeur ons in Luxemburgs Duits, nadat we een hele rit met lijn 16 mee zijn gereden. Op onze hotelkamer hadden we de route mooi uitgestippeld. Opstappen op het vliegveld, dan zou de bus langs het centrum rijden om vervolgens via het station weer terug te rijden naar het centrum.
Het klopte allemaal aardig tot het moment dat we het station passeerden. De bus reed alsmaar rechtsaf, terwijl we voor mijn gevoel toch echt linksaf moesten. Snel het kaartje erbij gepakt en ja hoor. We hebben ons vergist. Dan maar de rit blijven zitten en op de terugweg uitstappen in het centrum.
"Nach'm Centrum", zeg ik in onvervalst Luxemburgs Duits.
"Dann haben Sie den verpasst", zegt de chauffeur. "Ja, da waren wir auch schon hinter gekommen", roep ik terug. "Ich werde Ihnen sagen wann Sie drauss gehen sollen". "Ok, vielen dank, herr chauffeur. Na een ritje van een uur toch nog op de plek van bestemming.
Maar elk nadeel heb zijn voordeel! Onderweg kwamen we een grote supermarkt tegen waar we zondag nog even naar toe zijn geweest.

Zo, we zijn dus een weekendje weg geweest. Zonder de kids, heerlijk met zijn tweetjes. De eerste twee uur in de auto hebben we dan ook geen woord gesproken. Gewoon genieten van de rust. Kids zijn in Twente geweest, waar ze ook een heel fijn weekend hebben gehad.

Na een rit van zo'n 4 1/2 uur kwamen we bij ons hotel aan. Vlak bij het vliegveld, maar door dubbele thermopane geen last van gehad gelukkig. Mooie kamer, heerlijk ontbijt, je kent het vast wel.

Even opfrissen en de stad in. In het eerste gedeelte van het centrum viel onze mond toch aardig open van verbazing. Sjezus, wat duur allemaal. Bleek achteraf de PC Hooft afdeling van Luxemburg te zijn. Pffff, gelukkig ook nog winkels en restaurants voor de normale mens. Onder het genot van een biertje en de heerlijke avondzon hebben we ons diner genuttigd om vandaar moe maar voldaan nog voor elven in een diepe slaap te vallen.

Zaterdag is de dag dat het moet gebeuren. Vroeg er uit (vooraf een soort van route uitgestippeld wat we allemaal willen zien). We trekken de gordijnen weg en wat zien we. Helemaal niets. Alleen maar mist. Vol goede moed de bus ingestapt. Eerst dus een uur vertraging door de bus, daarna de markt op geweest, een paar imposante kerken van binnen en buiten bekeken, andere gebouwen bekeken en toen besloten om naar het dal wat door de stad loopt af te dalen, omdat de mist toch niet is weggetrokken en zo zien we niet zo enorm veel. Maar alles wat je naar beneden gaat, moet je ook weer omhoog. Dat hebben we geweten. De Alpe d'Huez is er niets bij.
Maar al met al een heerlijk dagje gehad en toch nog veel gezien.

Zondag zijn we dus nog even naar de mega supermarkt geweest (zeg maar een halve Makro). Daarna een bakkie gedaan op het vliegveld waar we nu meer zicht hadden. Terug naar het hotel, koffers gepakt en weer naar Nederland gereden. Kids opgehaald en om een uurtje of half 10 waren we weer thuis.

Morgen nog één dagje vrij en dan mag ik weer werken. Zo'n weekje vliegt voorbij!