donderdag, maart 06, 2008 |

Kindertaal


Je kent het allemaal. Een kindje die iets tegen je zegt en je eerst moet nadenken wat ze nu precies bedoelen. Vaak lachwekkend ook nog.

In huize Nollen is het niet anders.

Julian is 8 jaar en heeft sinds kort hyves. Helemaal lyrisch natuurlijk en elke minuut die hij kan, zit hij op hyves. Alleen begrijpt meneertje het concept nog niet helemaal. Zit hij bij iedereen te krabbelen: "ben je online?". Voor een keer is dat natuurlijk leuk, maar 5 dezelfde krabbels krijgen is niet voor iedereen leuk. Hij werd hier dan ook even netjes door een van zijn hyves vriendinnetjes op geattendeerd: ik ga jou na doen hoi ben je online en dat de je egt bij iedereenb daar word je niet blij van julian Haha. Weer een toekomstige schoondochter minder, lijkt me :-)
Dan natuurlijk de schooltaal die hij gebruikt. "Hé pap! Check dit!" "Wow, echt vet!" "Dat is echt cool!"

Esmée is 5 en begint haar weg al aardig te vinden in onze taal. Maar ook zij heeft grappige woordversprekingen. Werd ik een tijdje geleden wakker, kijkt ze naar mijn buik en roept: "Papa, je hebt een stofje in je snavel!". Tegenwoordig krijg ik van haar ook standaard elke dag even een heerlijke mastage en gisteren kwam ze vertellen dat het buurmeisje haar enkel heeft verstuiterd. Dan heeft ze meisjes en jommes bij haar in de klas zitten en als ze uit bed stapt wil ze snel mogelijk naar debeden.

Sil is net 2 en begint ook al hele zinnen te vertellen. Opa Hajjie bijvoorbeeld of oma tjein. Dan de dieren. We hebben natuurlijk paardjes en koetjes, maar ook gaapjes, pinguins heten mingming en giwaffe. viesie kijken met de ko koi in de mond. Een zebra heet een zeepaard en boekjes moet je jezen.

Hebben jullie nog grappige voorbeelden?

2 reacties:

BadBunny zei

Haha, geweldig he? Ik weet wel dat ik altijd "skaap" zei in plaats van "schaap" en dat je me honderd keer kon zeggen dat het "schaap" was - ik hoorde het verschil gewoon niet en herhaalde dan gewoon weer "skaap". Mijn moeder spreekt namelijk Westfries, maar mijn ouders wilden niet dat ik ook zo ging praten haha!

En mijn buurjongetje had het altijd over Jack Truffels. Nog steeds heet een Jack Russel bij ons een "Truffel".

Ellebel zei

Ik weet nog dat een buurjongen zei dat hij wel vezenup wou ipv seven up. Ik noemde mijn broer altijd okko ipv Remco. Leuk al die woordjes. Hoor ze dagelijks op mijn werk. Lig geregeld in een deuk.