maandag, september 03, 2007 |

Van engel tot etter

Hebben de anderen een fijn weekend gehad met veel zon en nog meer van dat alles. Hier is dat niet het geval geweest.

Onze Sil krijgt een eigen willetje.

Was het altijd toch zo'n schattig jochie, die nooit huilde en altijd maar lief was en lachte. Nu heeft hij gisteren dat huilen in 1 dag weer goedgemaakt. Van 's morgens vroeg tot 's avonds was het niets anders dan janken, schoppen, slaan en overal op de grond gaan liggen waar het maar kan. Waar het niet kon, ging hij ook liggen trouwens. Met als gevolg dat hij wel weer ergens tegenaan viel of ergens vanaf viel.

Ik heb er een half uur over gedaan om hem zijn kleren aan te trekken gistermorgen. Met als gevolg dat hij het eerste vermanende tikje op zijn billetjes heeft gekregen. Hij had toen al wel zijn luier aan hoor, dus veel zal hij er wel niet van gemerkt hebben.

Janken, janken en nog eens janken. Niets was goed. Hij begint nu ook te praten, maar in plaats van Ja kan hij alleen nog maar Nee zeggen en daarbij ook nog zijn hoofd schudden. Normaal gesproken moet je er om lachen, maar als het de hele dag al tegenzit en dat jochie ook nog de hele dag Nee zegt, dan kun je hem wel achter het behang plakken. Was dan ook blij dat ik hem eindelijk om half 1 in bed had liggen, voor zijn middagdutje. Helaas duurde dit niet lang, om half 2 was meneer al weer wakker en aan zijn humeurtje was niets veranderd. Was blij dat ik gisteravond mocht werken.....

Ze hebben er ook een woordje voor bedacht: Peuterpuberteit

Wat is peuterpuberteit?De een noemt het de "Ik-ben-2-dus-Ik-zeg-Nee fase", de ander noemt het "terrible two’s", wij noemen het hier peuterpuberteit. Puberteit is kort samengevat een fase waarin een kind grenzen verkent, zich losmaakt en op eigen benen probeert te staan (een eigen identiteit zoekt). In feite maakt je kindje rond 2 jaar zo’n soort fase door. Hij krijgt een eigen willetje en laat dat ook gelden.
Hij merkt dat sommige dingen niet mogen, of geaccepteerd worden door zijn omgeving. Hij merkt dat hij een reactie krijgt op zijn gedrag. Je kind is koppig en heeft regelmatig driftbuien. Het aantal buien neemt af zodra je peuter beter kan praten. Rond 4 jaar is hij heel wat rustiger. Deze fase is positief. Je peuter wordt zelfstandig genoeg om de wereld alleen tegemoet te treden. Hieronder volgen verschillende tips over hoe om te gaan met driftbuien. Natuurlijk is ieder kindje anders van aard en je moet uitvinden wat bij jouw kindje het meest effectief is.


Pffff, gaat het pas over rond 4 jaar??

Verder hebben wel een fijn weekend gehad, hoor. De andere kids waren wel met hun goede been uit bed gestapt.

Sil zit nu trouwens tijdens het schrijven van dit blog al de hele tijd bij mij op schoot en hij heeft nog niet 1 keer het toetsenbord aangeraakt. Zal er dan toch een keutel dwars hebben gezeten?

4 reacties:

Smitsky zei

Of er zat een scheet dwars bij het scheetje?? Ja ik lul ook maar wat, heb er geen verstand van ;)

Tummetje zei

Ach misschien helpt het als ik zeg dat alle kinderen er zo nu en dan last van hebben. En dat jij gelukkig niet de enige bent?

Maar het is wel een scheetje. Zoals ik hem zaterdag zat. Je zit ffies aan zijn haar en hij begint naar je te lachen. Geweldig keuteltje is het :)

Effe Uppen zei

ach, daarna komt de kleuterpubertijd, de pre-puberteit, de puberteit en de post-puberteit. (heb ik nog steeds last van.)

Kop op, het komt allemaal wel weer goed. :)

Ellebel zei

Ha ha ha.Tot nu toe was hij makkelijk maar nu gaat het gebeuren. Ik wens je veel succes en als je adviezen nodig hebt kun je me altijd bellen. Oh ja wel even mijn blog promoten he!