dinsdag, mei 01, 2007 |

Problemos met de solexos

Het is mooi spul als het loopt, maar als het niet loopt............
Na een paar mooie dagen op de Solex te hebben rondgeknord, werd de kracht minder en minder en minder totdat ik op het laatst beter kon fietsen dan snorren.

En dan komt mijn technische kant naar voren. Helaas heb ik vroeger nooit onder een brommer liggen sleutelen of zoiets. Ik was de trotse bezitter destijds van een Puch Rider Macho en het enige sleutelwerk wat ik er ooit aan heb gedaan is volgens mij een chopperzadel en een Mickey Mouse bel erop zetten. Dat lukte nog net. Nooit iets uitgeboord, opgevoerd of van dat soort dingen. Kijk, dingen uit elkaar halen en weer in elkaar zetten dat lukt nog wel, maar wat ik dan uit elkaar haal of wat het doel is van een spruitstuk of een carburateur? Leve Wikipedia: Een carburator of carburateur is een deel van een verbrandingsmotor waarin lucht en brandstof (meestal benzine) vermengd en verneveld worden voordat het in de cilinders wordt gezogen.

Nu moet ik dus die Solex weer aan het lopen krijgen. Dan maar weer mijn sterke punten opzoeken en hop het internet op. Speuren naar Solex forums waar het een en ander wordt uitgelegd. En daar zag ik toch een mogelijke oplossing. De uitlaat die verkoolt of verstopt zit. Eigenlijk best wel logisch als je erover na gaat denken. Om te testen moet je de uitlaat eraf halen en dan kijken of je dan wel fulle pulle kunt rijden. Zo gezegd, zo gedaan. En jawel hoor. Hij loopt als een titje. Half Emmeloord keek om (zonder uitlaat maakt zo'n ding een hels kabaal) en ging gelijk aan de kant in de veronderstelling dat er een mega snelle motor aan kwam. Lachend reed ik erlangs met een gangetje van 30 km/h. Hahaha.

Even paps opgebeld en hij adviseerde me om de spons die zich in de uitlaat bevind eruit te halen, zodat er meer lucht door kan. De uitlaat er weer op en hij loopt weer als vanouds.

Nu is de grote vraag: Voor hoelang?

3 reacties:

Smitsky zei

Ah joh, binnen no-time ken jij Lex van binnen en buiten...

Dankzij goede raad van je Pa en het Internet...

Tuf ze ;)

Effe Uppen zei

Oh, was jij dat.
Wil je me nooit meer zo laten schrikken? :)
De hele buurt klaagt er al over.

Blondie Power zei

Dus je had ff het geluid van een echte Mean Green Machine??

Whoehahahaha.. ik had wel ff willen zien.. (nou ja horen dan...)