vrijdag, mei 11, 2007 |

Luizen pluizen


Miranda heeft zich opgegeven voor het luizen pluizen op de basisschool. Wat een luizenbaantje lijkt me dat. Vanmorgen was het zover en ze mocht anderhalf uur met een kam door de weelderige, met gel gevulde haren van de leerlingen kammen op zoek naar die kriebeldiertjes.
Ik zie het zo al voor me.
De kinderen komen 's morgens op school en daar staat de directeur met een microfoon in de hand. "Welkom kinderen! Het is luizenpluis dag!"
Alle kinderen schreeuwen en joelen, zo gaaf vinden ze het.
In de gemeenschapsruimte zijn tribunes gebouwd en er hangt overal discoverlichting. De tribunes zitten afgeladen vol met leerlingen en op het podium staan de luizenpluis moeders met de kam klaar om te beginnen. De directeur roept: "Kom naar beneden en sla je slag.....Pietje Vermeer." Iedereen joelt en vind het fantastisch. "Op de tweede stoel mag gaan zitten.....Brechtje Jansen!" En ga zo maar door.

Er hangt een bel in het midden van het podium en alle moeders zijn druk bezig om luizen te vinden. Dan rent er een moeder naar de bel. Ding ding ding ding ding. "We hebben een winnaar!! Het is Pietje Vermeer!" roept de directeur. Pietje mag de wisselbeker meenemen naar huis.
Mijn fantasie neemt weer eens de vrije loop. In het echt zal het schamen zijn als je luizen hebt en de moeders doen ook hun uiterste best om het niet bekend te maken aan de andere kinderen.
Petje af voor de moeders die zich druk inzetten voor de school.

2 reacties:

Nance zei

Hahaha, ik zie het al helemaal voor me. Ik ben ook luizenpluismoeder en helaas zo gaat het niet in het echt. Ik zal het eens voorstellen aan de MR/OR misschien zien ze er wat in :-)

The world according to El zei

Bn het ook jaren geweest en het is verrekt jammer dat er nog zo'n schaamte om heen hangt, terwijl het volgens de mensen die er voor geleerd hebben, het juist de schoonste hoofden zijn die ze krijgen. Dus eigenlijk moet je er trots op zijn!!